B2B Smaakmarkt: nieuw, karaktervol voedingstrefpunt voor foodprofessionals - Kortrijk

19/03/2019
Op 18 maart 2019 bracht de B2B Smaakmarkt een honderdtal producenten en ambachtslieden uit Hauts-de-France, Oost- en West-Vlaanderen en Wallonië samen.Tijdens de eerste editie van deze Frans-Belgische professionele kennismakingsbeurs stellen vaklui hun heerlijke producten voor aan chef-koks, aankopers, distributeurs, horeca-uitbaters en retailers.
Van biologische sappen, verfrissende streekbiertjes, traaggeroosterde koffie tot kwalitatief hoevevlees en verse groenten en fruit. Unieke en lokale producten met een boeiend verhaal staan centraal.


B2B Smaakmarkt
De B2B Smaakmarkt is geen verkoopsbeurs, wel een kennismakingsbeurs. Gepassioneerde vaklui stellen op de business-to-businessbeurs trots en vol enthousiasme hun delicatessen voor. De exposanten nemen de tijd om hun verhaal uit te dragen tijdens een eerste persoonlijk contact in een gemoedelijk kader.
Honderd exposanten met karaktervolle, authentieke en artisanale producten zijn te vinden op deze beurs. Ze krijgen een plaats in een van de zes categorieën: dranken (36), zoet en hartig (21), zuivel (14), vis en vlees (14), groenten en fruit (13) en distributie (4). Een 500-tal professionele bezoekers maken vandaag kennis met deze producenten. De beurs richt zich naar: chef-koks, food-professionals, grossisten, aankopers en eigenaars van een horeca-, delicatesse- of retailzaak.




Grensoverschrijdende samenwerking.
De B2B Smaakmarkt is een nauwe samenwerking tussen twee Interreg-projecten Filière AD-t en Reframe. Maar liefst 23 organisaties uit Noord-Frankrijk, Wallonië West- en Oost-Vlaanderen slaan hierbij de handen in elkaar.
De exposanten komen uit de projectregio’s en zijn vaak kleine kmo’s met weinig of geen professionele beurservaring. De omkadering van de B2B Smaakmarkt maakt de instapdrempel voor hen zo klein mogelijk, met begeleiding en zonder instapkosten.
In West-Vlaanderen bestaat zo’n smaakbeurs voor professionele klanten al langer in de schoot van de werking van 100% West-Vlaams (een organisatie van POM West-Vlaanderen en Inagro). Na vijf geslaagde provinciale beurzen groeide het idee voor deze eerste Frans-Belgische samenwerking.




Doel 
Bovenal wil de B2B Smaakmarkt professionele klanten kennis laten maken met lokale producenten. Daarnaast geeft de beurs Korte keten en lokale productie een gezicht, en inspireert ze professionals. Tot slot stimuleert de Smaakmarkt de economische activiteit voor de exposanten (afzet) en afnemers (uitstraling, differentiatie, inspelen op consumptietrends). De beurs brengt zo nieuwe en duurzame zakenrelaties tot stand. 

Meer info: www.smaakmarkt.eu